Det handler om at skabe en hjemmeside,
hvor brugeren ikke skal tænke over hvordan den skal bruges. Derfor skal man
udvikle hjemmesiden, så man ikke er I tvivl.
Metoder
kortsortering
Kortsorteringstesten lavede vi tidligt i forløbet. Denne test er med til at hjælpe os med at sikre, at vi ikke laver den forkert. Kortsorteringen går ud på, at man vil finde ud af, om navigationsbaren er forståelig.
Dette gennemføres ved at man giver testpersonerne menuen skrevet på et papkort, og herefter gives hver enkelt undermenu et emnekort.
Det er så meningen, at testpersonerne så skal finde ud af, hvor undermenuemnet skal placeres (altså under hvilket hovedmenuemne)
Testen skal laves på 2-3 personer, så vi kan se om vi får forskellige resultater, og hvis vi gør, så er der noget som ikke er klart nok.
Vi lavede vores hovedmenu og satte vores undersider under, som vist på billedet. Vi testede denne test på 4 personer, og derefter kunne vi konkludere, at der var noget som ikke var klart for vores bruger.
Vi fik en testperson til at placere vores undersider på vores hovedmenu.
Derefter kunne vi konkludere, at der er noget som ikke var helt klart for vores brugere.
Resultatet af testperson nr 2. Her kan vi også konkludere at der er noget som ikke er klart.
Resultatet af testperson nr. 3. Her kan vi også konkludere at der er noget som ikke er klart.
Resultatet af nr. 4.
Efter vi havde testet på fire personer, besluttede vi os for at lave vores menu om, da der var noget som ikke var klart for vores testperson.
Vi kom frem til denne hovedmenu og disse undersider til.
Vores udkast af den "rigtige" menu.
Resultatet af første testperson.
Resultatet af anden testperson.
Efter vi havde testet på 2 personer, kunne vi konkludere at der var noget som stadig ikke var helt klart for vores brugere.

Derfor lavede vi vores menu om igen.
Denne gang lavede vi "regler" om til "konkurrenceregler", så det skulle blive mere klart for brugeren, hvad vi mente med regler.
Vi slettede højresvingsulykker og tænkte at vi kunne skrive noget om det, i "beskyt dig selv i trafikken".
vi testede denne gang på 2 personer, for at se om det var blevet mere klart for brugeren.
Resultatet på første testperson.
Vi lavede vores hovedmenu og satte vores undersider under, som vist på billedet. Vi testede denne test på 4 personer, og derefter kunne vi konkludere, at der var noget som ikke var klart for vores bruger.
Vi fik en testperson til at placere vores undersider på vores hovedmenu.
Derefter kunne vi konkludere, at der er noget som ikke var helt klart for vores brugere.
Resultatet af testperson nr 2. Her kan vi også konkludere at der er noget som ikke er klart.
Resultatet af testperson nr. 3. Her kan vi også konkludere at der er noget som ikke er klart.
Resultatet af nr. 4.
Efter vi havde testet på fire personer, besluttede vi os for at lave vores menu om, da der var noget som ikke var klart for vores testperson.
Vi kom frem til denne hovedmenu og disse undersider til.
Vores udkast af den "rigtige" menu.
Resultatet af første testperson.
Resultatet af anden testperson.
Efter vi havde testet på 2 personer, kunne vi konkludere at der var noget som stadig ikke var helt klart for vores brugere.

Derfor lavede vi vores menu om igen.
Denne gang lavede vi "regler" om til "konkurrenceregler", så det skulle blive mere klart for brugeren, hvad vi mente med regler.
Vi slettede højresvingsulykker og tænkte at vi kunne skrive noget om det, i "beskyt dig selv i trafikken". vi testede denne gang på 2 personer, for at se om det var blevet mere klart for brugeren.
Resultatet på første testperson.
Resultatet på anden testperson.
Ud fra denne usabilitytest, kortsortering, kan vi kan konkludere at vores navigationsbar er blevet forståelig.
Think out loud
Think out loud testen er en test, som vi anvender lige før vi er færdig med
hjemmesiden. Ud fra testen, kan vi vurdere om vores målgruppe falder fra. Det er også her vi kan komme med overvejelser, om det er det vi havde tænkt os med siden, og om det fungerer i praksis.
Metoden går ud på at vi sætter en testperson til at lave forskellige opgaver på hjemmesiden. (Vi skal huske instruktion til testpersonen, fordi testen handler om at testpersonen skal tænke højt.
Opgaver
·
sæt en
testperson til at lave opgaver (husk instruktion- husk tænk højt)
- Find mail og tlf-nummer.
- Find ud af hvornår kampagnen starter.
- Find topscorerlisten.
- Find vores Facebookside.
- Find ud af hvilke præmier man kan vinde.
- Find Instagramkonkurrencen.
Opgave nr. 1:
1. testperson: Vores første testperson startede med at kigge ned i bunden, da den ikke var dér, kigger han oppe i toppen, hvor den så er oppe i toppen og trykker på den. Han syntes det var ret nemt, da han vidste at kontaktoplysninger plejer at være i bunden eller i toppen. Han syntes dog, at telefonnummeret skulle være mere tydeligt, da tallene stod meget tæt på hinanden.
2. testperson: Vores anden testperson havde meget nemt ved at finde kontaktoplysninger, fandt det lige med det samme.
Opgave nr. 2:
1. testperson: Testpersonen startede med at trykke på "om kampagnen", fordi han tænkte at der måtte stå noget der, han kigger ned i teksten og ser at der står at den starter den 1. april 30.maj.
2. testperson: Testpersonen startede med at trykke på "start", men skiftede hurtigt mening og trykkede derefter på "om kampagnen", og fandt hurtigt datoerne for kampagnen.
Opgave nr. 3:
1. testperson: Testpersonen tænkte med det samme på at trykke på "Konkurrencerne", og så "topscorerliste" i undermenuen og trykkede på den.
2. testperson: Denne testperson så med det samme at den var i venstre side på forsiden, og trykkede på kassen og kom så ind på hele topscorerlisten.
Opgave nr. 4:
1.testperson: Personen startede med at kigge hvor der står "kontakt", da den ikke var der, kiggede han nede i bunden hvor han fandt den, da han tænkte at enten er den i toppen eller i bunden.
2. testperson: testpersonen leder i toppen, går ned i bunden, hvor hun finder den.
Opgave nr. 5:
1. testperson: Går ind under "konkurrencerne", ser det står som undermenu, og finder det.
2.testperson: Går ind under "konkurrencerne", ser det står som undermenu, og finder det.
Opgave nr. 6:
1.testperson: Går ind under "konkurrencerne", og finder "Intagramkonkurrencen".
2.testperson: Går ind under "konkurrencerne", og finder "instagramkonkurrencen".
Resultater og konklusioner
Ud fra vores usabilitytests, kan vi konkludere at vores hjemmeside er brugervenlig, og det er blot nogle få ting, der skulle ændres, så som tlfnummeret der skulle være lidt tydeligere (mellemrum mellem tallene).
Det var rigtig godt for os at starte med at lave en kortsorteringstest, så vi kunne nå at ændre nogle ting, så den kunne blive mere brugervenlig. I vores anden usabilitytest, think out loud, kunne vi så tydeligt se, at den var blevet meget mere brugervenlig end til at starte med.
Det var rigtig godt for os at starte med at lave en kortsorteringstest, så vi kunne nå at ændre nogle ting, så den kunne blive mere brugervenlig. I vores anden usabilitytest, think out loud, kunne vi så tydeligt se, at den var blevet meget mere brugervenlig end til at starte med.








Ingen kommentarer:
Send en kommentar