mandag den 18. november 2013

Rollefordeling /Process

Rollefordeling: (Belbins 9 teamrolle)

Projektleder: Alexander

Opstarter: Michelle

Analysator: Gustav 

Organisator: Alexander

Afslutter: Maria, Gustav, Alexander, Nicolai og Michelle

Koordinator: Maria og Michelle

Specialist: Nicolai

Idemand: Nicolai, Maria, Gustav, Alexander og Michelle

Formidler:  Maria

Kontaktskaber: Gustav 




VORES ARBEJDSPROCES


Vi startede med at oprette os på Asana, hvor vi skrev alle vores emner, som vi skal lave. Derefter tjekker vi dem af, efterhånden vi får hvert punkt lavet. Det er en god måde til at vise overblik og se hvordan vores process forløber. 

Asana 


































Vi har løbende opdateret asana og tjekket punkterne af.

















DESIGN THINKING

Design skal skabes ud fra menneskers (brugernes) behov, ønsker og drømme.

Discovery
Definer udfordringen
forstå udfordringen
Vi fik til opgave at lave en kampagne for cyklistforbundet, hvor vi skulle promovere cykelkulturen i Danmark.
Vi gik i gang med processen, men vi havde ikke helt forstået opgave, da vi kom til at lave et produkt i stedet for en kampagne
Derfor startede vi forfra, hvor vi startede med at lave et koncept, hvor det blev til en kampagne for gymnasieelever. 

Definere din målgruppe
Vi gik i gang med at definere vores målgruppe, efter vi fik vores
koncept på plads. 
Vi havde før lavet en målgruppe for unge og folk på arbejdsmarkedet, men den var alt for bred. Så vi lavede hele vores målgruppe om.
Vi valgte den nemme løsning, ved at tage de unge som målgruppe, da vi havde haft en lidt hård start, ved at lave det forkert. 
Vi gik i gang med at lave et spørgeskema, hvor vi derefter gik rundt på Køge Handelsskole og interviewede gymnasieelever.
Vi lavede i alt 6 interview.


Byg et team

Vores team til at lave denne cykelkampagne er, The Big Five.
Vi lavede en rollefordeling: (Belbins 9 teamroller)

Projektleder: Alexander Cortes
Opstarter: Michelle Møss
Analysator: Gustav Aller
Organisator: Alexander Cortes
Afslutter: Maria Jochumsen, Gustav Aller, Nicolai Nielsen, Alexander Cortes og Michelle Møss
Koordinator: Maria Jochumsen og Michelle Møss
Specialist: Nicolai Nielsen
Idemand: Maria Jochumsen, Gustav Aller, Nicolai Nielsen, Alexander Cortes og Michelle Møss
Formidler: Maria Jochumsen
Kontaktskaber: Gustav Aller




Forbered Research
-       lav en plan.
Vi startede med at lave en plan over hvilke ting vi skulle nå og have med i vores proces.
Derefter havde vi hjemmearbejde for, så vi kunne nå at indhente de tabte dage.

Uge. 1
Design Thinking
Asana
Koncept.
Målgruppe/ persona
Forretningsmodel 
Rollefordeling
Blog
Hovedbudskab
Three – ring – Target
Kampagnenavn
Mission og vision
Slogan 
Sociale platforme
Hvilke usability teste vi vil anvende i vores proces.

Uge. 2

Tag billeder til vores moodboard
Lav inspirations moodboard + præsentations moodboard
Test moodboard
Skitser til layout
Første usability test anvendes ( kortsortering)
Tekst til hjemmeside
Evt. Start på design i PS

Uge. 3

Design alle siderne.

Uge. 4

Kodning
Sidste usability test anvendes. (finpuds hjemmesiden)
Fremlæggelse
Læg kampagnen online. 



Identificere kilder til inspiration

 Vi bruger vores persona til at finde inspiration og finde ud af hvad de kan lide, og hvad der vil motivere dem til at cykle mere. Vi brugte vores persona hele vejen igennem processen.



Interpretation/ fortolkning

1.    fortæl historier
Da vi skulle lave vores persona, gik vi ud og spurgte gymnasieeleverne om nogle spørgsmål. Derefter kunne vi i gruppen snakke om de fælles svar og søge en mening.

2.     Søg efter mening
Definer indsigter
Ud fra  svarene kom vi frem til vores persona.
Vi kom frem til personaerne ved at sammenligne alle de forskellige svar vi fik, og kom blandt andet frem til hvad der skulle til for at de ville melde sig til konkurrencen. Det ville de, hvis de så plakater og flyers på deres skole, og hvis det var noget deres venner snakkede om. Derudover fandt vi ud af, hvad de ville fortrække at vinde i sådan en konkurrence, og det var rejser og gadgets så som iPad. De havde alle smartphones, alle brugere af Facebook, og størstedelen brugere af Instagram.

3.     Frame muligheder
opret en visuel påmindelse
Vi vil promovere os selv ved at sende iøjenfaldende plakter og flyers ud til elevformændene på gymnasierne, hvor de så skal sætte plakaterne op rundt omkring på skolerne, og dele flyers ud. Derudover vil vi også markedsføre det igennem sociale medier som Facebook og Instagram. På facebook vil vi oprette en gruppe hvor vi hele tiden opdaterer listen for hvem der fører i konkurrencen, så vores deltagere nemt kan være opdateret. Derudover har vi en bikonkurrence, hvor man kan tage et billede af sig selv på sin cykel med cykelhjelm på, og hashtagge #vindpåcyklen. Det er en god måde at henvende os til vores målgruppe, da mange gymnasieelever bruger facebook og instagram.


IDEATION

7 Generer ideer
forbered en brainstorming
I vores proces har vi haft forskellige ideer på banen til vores kampagne.
- Drop bilen – ta’ cyklen.
- Cykelkonkurrence
- Bycykler
- Gratis at tage cyklen med i toget

lette brainstorming og lovende idéer.
Vi begyndte lige så stille og roligt at lave en brainstorming, og kom frem til nogle forskellige idéer i grove træk. Den vi alle syntes bedst om, var Drop bilen- Ta´cyklen. Da vi umiddelbart syntes at det var et ligetil koncept. Vi begyndte at udvikle på ideen omkring nogle bycykler, som man kunne låne gratis, og derfor ville droppe bilen.
Senere fandt vi så ud af, at vi måtte stoppe på den idé, og lave om. Vi havde kommet til at udvikle på en idé og ikke en kampagne.
Vi måtte starte forfra med mange af tingene, og vi kom relativt hurtigt på en ny ide. Vores målgruppe skulle være gymnasieeelever, og vi ville lave konkurrencer for dem, så de kunne bilve motiveret til at cykle til og fra skole. Derudover skulle de sociale medier som Facebook og Instagram have en stor rolle i vores kampagne, da det er dét de unge/gymnasieeleverne bruger. Det kampagnenavn vi kom frem til var; Vind på cyklen.


Experimentation / Eksperimenter

9. fortag prototyper
- Vi har valgt at lave en usabilitytest, kortsortering, så vi kan finde ud af om brugeren kan navigere rundt, og forstår opdelingen i menubaren/placering af undersider.

Til sidst vil vi teste hjemmesiden med en think out loud test. Så vi kan se, om brugeren forstår vores hjemmeside, og om der er noget som er uklart.
Inde på vores blog kan man læse mere om vores tests.

10. få feedback
- Lav en test plan

I starten af forløbet lavede vi vores første usability test.
Vi startede med at snakke om hvad vores navigationsmenu skulle indeholde, derefter skrev vi det på nogle papirsedler, hvor vi så gik hen på Køge handelsskole og lavede testen.
I kan læse om vores resultater under usability test.

I slutningen af vores projekt skulle vi lave en think out loud test. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar