Målgruppeanalyse og persona.
Vi Vi fik indskrænket vores målgruppe efter vores vejledning, og det blev i stedet
'gymnasieelever', da vores koncept jo nu var et
helt andet. Det var nu lidt nemmere at have en lidt smallere målgruppe at
arbejde med, end da vi før havde 'unge og folk på arbejdsmarkedet' som var ret bredt. Nu havde vi en meget mere specifik målgruppe at arbejde med. Vi fik
skrevet nogle nye spørgsmål for at få lavet vores målgruppeanalyse, og skabt vores to personaer. I vores 13
spørgsmål ville vi gerne vide fra gymnasieeleverne, om de cyklede til skole og
hvorfor de gjorde/ikke gjorde. Derudover skulle vi vide, om konkurrencer, som
vores koncept indebærer, ville kunne motivere dem til at cykle mere, og om de lagde vægt på sikkerheden som cyklist. I vores koncept ville vi gerne bruge sociale medier som Facebook og Instgram i forbindelse med vores konkurrencer, så vi ville også vide om de brugte sociale medier som Facebook og Instagram. Ud fra vores svar fra interviewene, kom vi frem til følgende personaer:
Mads er en 17 årig gymnasieelev,
der går på Køge Gymnasium. I hans fritid spiller han fodbold, hænger ud med
vennerne, og går til fester med hans klasse, hvor de har et godt sammenhold. Mads har en iphone ligesom mange andre unge, og bruger den på tidsfordrivende spil, til at tage billeder, og til at være online på sociale medier, så han kan holdes opdateret om hvad der sker omkring ham. Han bor hjemme hos sine forældre, som også bor
i Køge. Mads cykler rigtig ofte, fordi han har det meste tæt på sig. Han cykler
til og fra skole hver dag, fordi han kun bor 10 min væk på cykel. Mange af hans
venner bor også i en cykelafstand væk, så der cykler han også. Mads gider ikke
bruge tid på offentlig transport når han skal i skole, da han synes det er
irriterende med så mange mennesker, og det er alt i alt bare hurtigere og
nemmere for ham at cykle i skole, og derudover kan han godt lide, at han bliver
frisk om morgenen af cykelturen. Mads tænker over at passe på i trafikken som
cyklist, men han bruger ikke cykelhjelm. Han brugte det da han var lille, fordi
hans forældre sagde han skulle, men efter at han er blevet ældre, er det bare
ikke rigtig noget man gør mere, føler han. Om aftenen cykler han altid med lys,
og han er god til at se sig for. Mads kunne godt finde på, at begynde at bruge
cykelhjelm, hvis der startede en ny mode inde for det, og hvis hans
klassekammerater og andre begyndte at bruge det.
Signe er en 17 årig studerende, som læser på Frederikssund
Gymnasium. Hun er født og opvokset i Frederikssund, hvor hun stadig bor med
sine forældre. Signe tager altid med offentlig transport, fordi hun synes at
det er nemmere end at skulle tage cyklen. Signe tænker heller ikke på det økonomiske
aspekt, da det er hendes forældre, som betaler for transporten. Signe ved godt
at det tidsmæssigt, ikke er meget hurtigere at tage det offentlige i forhold
til at cykle, men hun synes at det er rart at slippe for at være svedig når man
skal i skole.
Signe er en 17 årig studerende, som læser på Frederikssund
Gymnasium. Hun er født og opvokset i Frederikssund, hvor hun stadig bor med
sine forældre. Signe tager altid med offentlig transport, fordi hun synes at
det er nemmere end at skulle tage cyklen. Signe tænker heller ikke på det økonomiske
aspekt, da det er hendes forældre, som betaler for transporten. Signe ved godt
at det tidsmæssigt, ikke er meget hurtigere at tage det offentlige i forhold
til at cykle, men hun synes at det er rart at slippe for at være svedig når man
skal i skole.
Signe har
dog tænkte på at cykle til skole, da det er en måde at få motion på og for ikke
at skulle være afhængig af køreplaner og forholde sig til forsinkelser. Hun har
dog svært ved at få taget sig sammen til at komme i gang, og hun savner en god
anledning til dette. Signe cykler til fodbold, og når hun gør det, bruger hun
ikke cykelhjelm. Hun bruger dog reflekser og tænker på sikkerheden, men hun
synes at cykelhjelme er for grimme.
For at
Signe skulle få motivation til at cykle i skole, synes hun er det kunne være
fedt med en form for konkurrence på klasseplan, hvor der er noget socialt og
samtidig er en præmie, som de kan dele i klasse. Det kan være alt fra en
klassefest til en fed studietur
1.Køn?
2.Alder?
3.Har du en Smartphone? Android/IOS
4.Cykler du til skole?
5. Hvilke farver forbinder du med cykling/motion?
6 .Hvor meget tænker du på miljøet når du cykler(co2) fra
1-10?
7. Hvor meget tænker du på sikkerheden i trafikken når du
cykler fra 1-10?
8. Hvorfor cykler du til skole/hvad kunne få dig til det?
9. Betyder det sociale i din klasse noget for dig, hvis ja,
hvor meget?
10. Hvis der var en kampagne som gjorde det muligt for din
klasse at vinde en at ved at cykle til skole, ville du så cykle oftere?
11. Bruger du sociale platforme såsom: Facebook, Instagram
osv. hvis ja, kunne i så finde på at bruge disse platforme i forbindelse med
konkurrencen for at opnå flere ”point” ved fx. uploade billeder #cykelselfie?
12. Hvad ville være fedt at vinde i en kampagne?
13. Hvad skal der til for at du ville tilmelde dig denne
konkurrence?
14. Fortæl om kampagnen
og spørg derefter ”Hvad synes du om denne kampagne og ville du være aktiv i
denne?”

Ingen kommentarer:
Send en kommentar