torsdag den 28. november 2013

INDEN VEJLEDNINGEN -- GAMMELT

KIG IKKE HER, KIG ISTEDET I MENUEN TIL HØJRE FOR AT SE ALT DET NYE-->


Koncept:

Vores koncept er at vise Danmarks befolkning at det er nemt, billigt, sundt og sikkert, at tage cyklen i stedet for bilen. 

Vores ide er at indfører cykler på hver station/stoppested i Hovedstadsområdet, som er til rådighed for folk med rejse- eller ungdomskort. Der skal her holde cykler som er låst fast i specielle tyverisikrede stativer. Man kan benytte cyklerne gratis i 24 timer ved at bippe sit rejsekort/ungdomskort ind i en stander som derefter giver dig adgang til at tage en cykel. Cyklerne kan afleveres igen i et af stativerne på alle stationer/stoppesteder i Hovedstadsområdet. Overskrider man de 24 timer er der gebyr på 50 kr. om dagen og overskrides afleverings datoen med en uge, formodes cyklen stjålet og en bøde på 2500 kr. vil blive pålagt indehaveren af rejsekortet/ungdomskortet. Vi vil i samarbejde og med støtte fra Cyklistforbundet, Sundhedsstyrelsen, Movia og DSB få stablet dette koncept på benene. 

Vi har en dag om uge, hvor vi får alle til at cykle. - STOR CYKELDAG OM FREDAGEN. 

kampagnenavn - DROP BILEN - SNUP CYKLEN 

Vores tanker bag vores kampagnenavn hænger sammen vores hovedbudskab og vores personas.

ider til sociale platforme: 

Plakat - flyer - hjemmeside 


Mission: 

Vores mission er at promovere cykelkulturen i Hovedstaden og vise folket, at dette er en måde at komme hurtigt fra A til B på en sund og billig måde.

Vision:
Vores vision er at få cykelkulturen i Hovedstaden så populær, at trafikken blandt bilerne bliver formindsket drastisk, og dermed forøgelse af sikkerheden blandt cyklisterne. Derudover, skal det altid være nemt at medbringe sin cykel i de offentlige transportmidler, og det skal være gratis, så københavnerne lettere får sig sin daglige motion. 

Forretningsmodel:

Partnere

Hvem er vores vigtigste partnere?
      Cykelforbundet.


Aktiviteter

Hvilke aktiviteter kræves af vores:

      Værdifaktorer? 
      Skabe sikkerhed i trafikken i Hovedstadsområdet, skabe et sundere København både motions og miljømæssigt og gøre det mere fremkommeligt/mobilt at tage cyklen. 

      Vej til Kunderne?
      Vores hjemmeside og andre medier i form af flyers og plakater. At promovere en dag om ugen hvor man prøver at få alle til at cykle (Cycling Friday).


Ressourcer

Hvilke Ressourcer kræves af vores:

Værdifaktorer?
Et samarbejde med den offentlige transport.

Vej til Kunderne? 
      Papir til flyers og plakater.

Omkostninger

Hvor er de vigtigste omkostninger i forretningsmodellen?
      At sætte plakater op og papir til plakater og flyers.

Hvilke Ressourcer er mest omkostningstunge?
      Tiden og arbejdskraften i at hænge plakater op og uddele flyers.


Værdifaktorer

Hvilke værdi skaber vi for kunderne?
Vores værdifaktorer er Fremkommelighed/mobilitet, motion/sundhed og sikkerhed/tryghed.

Hvilke af kundernes problemer løser vi?
Mindre trafik i Hovedstadsområdet, skaber tryghed i trafikken og øger folks aktivitet. Kunderne kan også spare penge ved at tage cyklen.

Hvilke af vores kunders behov opfylder vi?
Vi opfylder kundernes behov for en sundere økonomi,  et mere aktivt liv og tryggerammer i trafikken.



Indtægter

Da det er en kampagne er der ingen indtægter.


Kunderelationer

Da det er en kampagne er der ingen kunderelationer.


Vejen til kunderne

Hvordan når vi kunder i dag?
Gennem vores hjemmeside, plakater, flyers og promovere en-to måned/måneder om året hvor folk i Hovedstadsområdet skal cykle mindst en gang om ugen. 


Kunderne

Hvem skaber vi værdi for?
      Billister og cykelister i København.

Hvem er vores vigtigste kunder?
      Folk i Hovedstadsområdet som vil spare penge, værne om miljøet, går op i sikkerhed, vil have en sundere livstil og vil komme ”lettere” frem.

Hvad er vores kundesegmenter?
      Kunder som vi med vores kampagne vil give en ”øjenåbner” og oplyse om vores værdier: Fremkommelighed/mobilitet, motion/sundhed og sikkerhed/tryghed. Hermed også informere om hvor meget folk kan spare, tids og pengemæssigt, ved at tage cyklen.


Målgruppeanalyse og persona. 


       Vi startede med at få defineret vores målgruppe til vores kampagne, og vi kom frem til at vores målgruppe egentlig var ret bred, da folk der cykler nærmest er i alle aldre. Vi kom dog frem til, at vi ville fokusere på unge og folk på arbejdsmarkedet, da det er en stor del af cyklisterne i København. Vi valgte ikke at fokusere på en bestemt alder, da vi syntes at det ville indskrænke målgruppen for meget.
Vi fik formuleret nogle spørgsmål så vi kunne lave interviews, og dermed få kreeret vores personaer. Ud fra vores svar på spørgsmålene, fik vi lavet de to personaer Michael og Mette. Michael som er en ung studerende, som ikke cykler særlig meget, men ville kunne overtales til det. Mette som er på arbejdsmarkedet, og cykler meget i forvejen. De 14 spørgsmål vi lavede var tænkt ud fra vores three-ring-target som er; Fremkommelighed/mobilitet--> sundhed/motion-->sikkerhed. Vi ville først og fremmest gerne have af vide, hvor gamle de var, og hvad de lavede til daglig. Derudover, var det også vigtigt om de cyklede, og hvis de gjorde, hvor ofte de gjorde det. Vi ville vide hvor meget de tænkte over, at cyklen er nemmere, billigere og sundere, og om de i så fald ville kunne overtales til at cykle mere end de gjorde i forvejen, hvis de blev gjort opmærksom på de faktorer. Derudover, ville vi have svar på, om de følte sig sikker som cyklist i København.




 Spørgsmål til interviews: 




1.     Køn ?



2.     Alder ?



3.     Bopæl ?



4.     Arbejde/studie?



5.     Cykler du i København og omegn? Hvorfor?



6.     Hvornår cykler du, både tidspunkter og i hvilke situationer?



7.     Hvis du havde langt til arbejde/studie ville du så tage din cykel med i toget?
Hvis nej hvorfor så ikke?


8.     Føler du dig sikker som cyklist i København?


  9 .     Hvis du fandt ud af at du kunne spare mange penge og endda også tid ville du så tage cyklen i stedet for bil eller offentligt transport?



10.  Hvorfor ville du fravælge at cykle frem for anden transport?



11.  Vil en cykel kampagne kunne få dig til at tage cyklen i stedet for bilen?


12.  Tager du cyklen for at spare tid, for at få motion eller spare penge?


13.  Bruger du cykelhjelm? Hvis nej, hvorfor ikke og hvad kunne få dig til at brug det?


14.  Cykler du med lys på cyklen ? 




Personaer:




Persona 1 – Michael

Michael er en 24 årig studerende, og er for nyligt flyttet til København.
Michael har egen bil, men cykler i København på tidspunkter, hvor han ved, at han bliver beruset og vil være ude af stand til at køre bil. Grunden til, at han foretrækker bilen, er fordi han gerne vil undgå at komme til at svede når han for eksempelvis skal i skole, og fordi han synes det er mere bekvemt i en bil. En sjælden gang i mellem tager han cyklen i stedet for bilen, hvis han vil spare penge og vil have sig lidt motion. Efter han er flyttet til København, har han opdaget, at det simpelthen er for dyrt at have bil, og har stærkt overvejet at sælge den, og skaffe sig en god cykel i stedet. Da han længe har haft en bil, kender han ikke til priserne med offentlig transport og medtagelse af cykel, så derfor er han lidt skeptisk omkring dette. Michael har godt tænkt på, at det er klogt at bære cykelhjem når man skal cykle meget, men han ville ikke umiddelbart anskaffe sig en da han synes det er for dyrt og ikke så pæne. Hvis der derimod kom nogle nye modeller på markedet han ville synes om og var billigere, kunne han godt finde på at gøre brug af en cyklehjelm. En cykelkampagne kunne godt lokke Michael til at droppe bilen og bruge cyklen i stedet.






Persona 2 – Mette

Mette er en 31-årig afdelingsleder på et plejehjem i København, og bor i Vallensbæk  med sin mand og to børn på henholdsvis 4 og 7 år. Hver morgen cykler Mette sine børn i institution og skole, som også har beliggenhed i Vallensbæk.
Mette cykler generelt meget, fordi hun finder det hurtigt, nemt og billigt. Udover at cykle sine børn i børnehave og skole om morgenen, cykler hun til stationen og tager cyklen med i toget, når hun skal på arbejde. På denne måde undgår hun myldretiden, sparer penge og får frisk luft. Mette tager dog kun cyklen, når vejret er til det, ellers tager hun bilen.
Hvis hun skal længere væk end København sammen med sin mand og børn, foretrækker hun også at benytte sig af bilen. Hvis Mette så en cykelkampagne og blev opmærksom på denne, ville hun overveje at tage cyklen noget oftere, end hun gør i forvejen.
Mette gør kun brug af cykelhjelm når hun cykler med sine børn, for at statuere et eksempel. Når hun cykler alene på arbejde i København, bruger hun ikke cyklehjelm, da hun mener at det er . 








Vi lavede alle et logo til vores kampagne.








Hovedbudskab 

At få flere studerende og folk på arbejdsmarkedet til, at tage cyklen i stedet for bilen.


3-ring-target

Vi lavede en brainstorming da vi skulle lave vores 3-ring-target, og kom frem til de tre værdier; Socialt  – Motion – Miljø






Brainstorming








3-ring-target


Vi valgte at placere fremkommelighed/mobilitet i den inderste kerne, da vi mente at det var den vigtigste faktorer for, at få flere folk til at cykle mere i København. 







Moodboards 

Collage moodboards










<---   Vores endelige collage 










Test af moodboards

Vi testede vores collage moodboard, ved at ligge det op på facebook, hvor de skulle sige 3 ord til vores moodboard. 

vi fik bl.a.
- Fleksibelt
- fællesskab 
- sikkerhed 
- fysisk arbejde
- motion 
- trafik 
- ulykker 


Præsentations moodboard 



















Sketches


Vi startede med at lave skitser hver især, så vi alle kunne komme ud med en ide. 
Derefter lavede vi et sammen, hvor vi tog udgangspunkt i dem vi lavede hver især. 



















Skitsen vi lavde sammen. 





















Ingen kommentarer:

Send en kommentar